Hvordan kan jeg forbedre hjemmesiden min?

En hjemmeside er en fantastisk måte å promotere din bedrift eller din agenda. Vi har satt sammen fem tips for å hjelpe deg med å få et populært nettsted!

Magnet som tiltrekker folk– Issjamej, jeg har så få besøkende, utdatert hjemmeside, og ikke vet jeg veien å gå videre… Hva skal jeg gjøre for å få et fantastisk flott nettsted? lurer du kanskje på.
En hjemmeside her en fantastisk måte å promotere din bedrift eller din agenda, men for å engasjere folk til å besøke ditt nettsted samt å få den til å skille seg ut krever kunnskap, ferdigheter og tid du kanskje ikke har. Vi har derfor satt sammen fem tips for å hjelpe deg med å få en populær hjemmeside.

1. Grafisk design

Det sies at man bare har ett forsøk på å gjøre et godt førsteinntrykk. Dette gjelder også på nett, og dette førsteinntrykket er alltid visuelt. Og dersom dine besøkende bare går rett inn å ut på din hjemmeside med et raskt besøk, havner du også lengre ned i søkeresultatene på f.eks Google. (Hjelpmeg, det er ikke bare bare…)

Det er en god start med et godt tema, skriftyper og stil, men en attraktiv logo og flotte illustrasjoner vil støtte opp om ditt budskap eller produkt. Vi anbefaler at du alltid har en plan for hva du vil oppnå med nettstedet ditt, og en grafisk designer kan hjelpe deg med rådgivning for hvilke visuelle elementer du bør benytte deg av for å nå målgruppen din. (Da var det jo innmari flott at du kom inn på vår hjemmeside forresten – for grafisk design kan jo vi hjelpe deg med!)

 

2. Tekstinnhold

laptop med spørsmålstegnNår du faktisk har fått noen til å være interessert i nettstedet ditt, må du gi dem en grunn til å bli – og dette gjør du med et engasjerende innhold. Hva kan du skrive om som vil passe inn i tillegg til dine produkter og tjenester? En godt skrevet blogg med jevne oppdateringer er en av de beste tilleggene på hjemmesiden din. Nyheter/blogg er en arena hvor du kan repetere ditt budskap, men ikke minst gi besøkende en grunn til å komme igjen og igjen og igjen og igjen.

Hvorfor ikke skrive om dine gode kunder, tips og informasjon som relaterer til ditt fagområdet, eller hva med en faktaside med ofte stilte spørsmål? (Nå var det egentlig på tide med en litt artig kommentar, men jeg kommer ikke på noe akkurat nå…) Dersom du ikke er så flink til å skrive selv, hvorfor ikke engasjere noen til å lage innhold for deg? Kanskje noen venner, kolleger eller kunder kjenner noen som kan passe til å skrive innhold for ditt nettsted.

filmingOg for all del – kjenn din målgruppe! Studer statistikk for å tilpasse innholdet til det dine besøkende er interessert i.

 

3. Video og animasjoner

Dersom et bilde er verdt tusen ord – da vil noen få sekunder med video av høy kvalitet være vært 2.000 eller kanskje 10.000 ord. Men pass på, det verste du kan gjøre er å lage en video som er dårlig. Du vil jo iallefall ikke ha 10.000 ord i negativ retning. En video som er profesjonelt utformet reflekterer hvordan du utfører dine tjenester eller tar vare på ditt produkt.

Uansett om videoen handler om produkter, en kunde som snakker, eller rett og slett at du presenterer et tema med innlevelse, vil videoen engasjere besøkende til å bli på hjemmesiden din.

 

4. Mulighet til å dele innholdet på hjemmesiden

Nå som du har mange engasjerte besøkende vil du jo selvfølgelig at de skal fortelle om hjemmesiden din til andre. Ikke glem å tilby sosiale delingsknapper som vil oppfordre folk til å dele nettstedet på Facebook, Twitter osv. (Vi blir kjempeglade om du deler denne artikkelen forresten!) Og når du først er i gang kan du også lage profiler for bedriften din også – vel og merke hvis du har tid til å følge opp. Ingenting er verre enn en uvirksom side på sosiale nettverk. Dersom du ikke har tid til å svare på evt. henvendelser vil dette sende negative signaler til kundene dine.

 

Illustrasjon for søkemotoroptimalisering5. Digital markedsføring

Vi er i en ny tidsalder hvor det er essensielt å bruke ulike former for online markedsføring. Dette er et stort emne som krever både tid og kunnskap – men mindre penger enn tradisjonell markedsføring. Det er også mulighet til å se nøyaktig hva som gir resultater, og hva som er fullstendig bortkastede penger.

Dersom du ikke er helt stø på dette feltet, og heller ikke har tid til å sette deg inn i emnet, anbefaler vi at du spør om hjelp. Søkemotoroptimalisering (SEO), annonsering via Google eller Facebook, gir gode muligheter for å ta ditt nettsted til neste nivå!