Valg av plattform

De aller fleste bedrifter har aktvie sosiale medie kanaler i dag. Og mange spør oss om hvor mange kanaler de må være tilstede på.

Det første du må tenke igjennom er hvor mye tid og energi du kan legge ned i bedriftens mediekanaler.

Husk at det er bedre å ha god tilstedeværelse på en kanal, enn å ha dårlig tilstedeværelse på flere. Hvilke platform din bedrift burde være tilstede i varierer også med din målgruppe og hva målet med tilstedeværelsen er. Dersom du ønsker å selge fysiske produkter er god SEO like viktig som din facebookside, jobber du med kurs og kompetanse kan Linkedin være din primær platform, jobber du derimot med turisme kan Instagram være kanalen der du bør bruke mest tid. Det handler om å være der kundene dine er, når de er der. Det finnes utallige sosiale medier der ute, men heldigvis for deg som skal jobbe med markedsføring er det kun noen som til enhver tid er populære og har en stor brukerbase.

For de fleste er tilstedeværelse på 1-3 sosiale medier mer enn nok.

Dersom du er usikker på en plattform, kan det være lurt å prøve ut en annonse først. Alle sosiale mediekanaler tilbyr annonsekjøp, også for bedrifter som ikke har egen profil. Er du for eksempel nysgjerrig på om du bør velge Snapchat over Instagram kan det være lurt å prøve en kampanje og se hvor målgruppen din befinner seg, og hvordan de responderer i de ulike kanalene før du tar steget helt ut.

 Facebook

+ Mest populære sosiale mediet i Norge
+ Ekstremt gode segmenteringsmuligheter
+ Mange muligheter for innhold. Tekst, bilder, video, lysbilde etc.

– Stor konkurranse om annonseplassen
– Facebook prioriterer vanlige brukere sitt innhold fremfor bedrifter sitt innhold
– Du må betale hvis flest mulig av følgerne dine skal se innleggene dine.

 

 LinkedIn

+ Et profesjonelt sosialt media med mange beslutningstakere
+ Gode segmenteringsmuligheter på stillingstittel, firma størrelse, bransje etc.
+ Potensielt veldig høy konverteringsrate pga. segmenteringsmulighetene

– Mindre utbredt i Norge sammenlignet med Facebook
– Mindre muligheter for ulike typer innhold/annonser
– Vanskeligere å få engasjement på innlegg sammenlignet med Facebook

 Instagram

+ Høy konvertering for fysiske/visuelle produkter
+ Bra for å bygge merkevaren
+ God mulighet for viral/organisk spredning av annonsene

– Dårlige segmenteringsmuligheter
– Brukerne forventer ikke annonser/B2B annonser på Instagram
– En visuell plattform med høye krav til innholdet (annonsene)

Hva med andre mer ukjente sosiale medier?

Hvis du finner et ukjent sosialt media hvor deler av målgruppen din er må du gjerne prøve plattformen. Hvis det er et relativt nytt og eller ukjent sosialt media vil det være lite konkurranse om annonseplassen.

Tenk deg hvilken gullgruve Facebook var for bedrifter som var tidlig ute med å bruke plattformen! Nå som «alle» bedrifter bruker Facebook må man være mye smartere i måten man bruker plattformen for å få god avkastning på innsatsen.

Nysgjerrig på hva som er mulig for din bedrift?

Ta kontakt for en uforpliktende prat om muligheter, tips og råd.

Kundeoppdrag

Oppland Prosjekt Consult

Helt siden 2016 har Sveum Design hatt ansvaret for nettsiden til Oppland Prosjekt Consult. Det innebærer redesign når det trengs, samt teknisk vedlikehold og oppdatering.

Artikler

Bedriftsblogg

Uansett av størrelsen på din bedrift kan du dra nytte av blogging for bedriften.