NRK publiserte nylig en sak om at forskere mener KI-bilder av tenåringer viser en falsk og overpositiv virkelighet. Dette fikk meg til å tenke på slike type bilder brukt i markedsføring.
Kort oppsummert har man forsket på hva slags bilder som generes, og i hovedsak generes velkledde, slanke og vakre mennesker med perfekt hud og ekstraordinært flott hår. Noe som åpenbart gir grunn til bekymring, da det gir et urealistisk bilde av virkeligheten. Dette kjenner vi til allerede fra motebransjen og syltynne modeller.
Sånn sett bort ifra at menneskene ser så vakre ut at de forstyrrer vårt selvbilde og selvtillit, så har AI/KI-bilder flere negative sider – ut fra et markedsføringsperspektiv.
Den upolerte virkeligheten
Trenden innen markedsføring i dag er ekte historier, ekte mennesker, mindre polert virkelighet. Det er ikke uten grunn at UGC-markedsføring er en bransje i sterk vekst. Her er altså den upolerte virkeligheten, og nærheten til den vanlige mannen i gata et fremtredende trekk. Da vil AI/KI-genererte bilder være for urealistiske.
Fasiten?
Men kan man virkelig sette to streker under svaret?
Nei, absolutt ikke.
Man må rett og slett vurdere hva som er mest hensiktsmessig i hver enkelt situasjon. Ønsker du å selge inn en drøm? Ja, da kan det overjordiske perfekte være midt i blinken, og være det som selger mest. Så som med alt annet, så kommer det an på.
I mange sammenhenger kan muligheten for datagererte bilder være en fordel. Bare tenk så lettvint det er med produktbilder hvor man kan se produktet fra alle vinkler, eller illustrasjoner som ville vært vanskelig å få tatt bilde av. Innen boligsalg og nybygg kan man få visualisert hvordan hus og innredning kan bli. Veldig nyttig med andre ord.
Konklusjon
Jeg for min del ser at jeg syns det er mer interessant å se på ekte bilder. Så hvis ekte bilder er tilgjengelig, så foretrekker jeg det.
Jeg har mange ganger forsøkt å bruke AI-bilder til bruk på nettsidene jeg lager, men ender nesten alltid opp med å bla meg gjennom bildearkiver med ekte bilder.
Ofte vil kunder at jeg kommer og tar bilder av folkene og lokalene til bedriften. Det er noe med nærheten som blir borte når bildet generes ved hjelp av kunstig intelligens. Man mister liksom sjelen på veien.