Hvordan bør en nettside se ut?

Finnes det noen generelle retningslinjer for hvordan en nettside bør se ut? Her kommer i alle fall noen anbefalinger, uansett hvilken bransje ditt firma er i.

Nettsiden bør først og fremst følge kravene til universell utforming. Her ligger det noen føringer i form av hvor logo og navigasjon/meny bør plasseres. Logo/navn i toppen, med menyen øverst til høyre eller venstre. Det kan variere på mobil, men på desktop anbefales logo til venstre, og meny til høyre.

Struktur

Vider bør du tenke på å strukturere innholdet på en oversiktlig måte. I dag kan mange bli overveldet av mye tekst, så korte avsnitt, overskrifter og god bildebruk vil telle positivt.

Design

Nettsiden bør følge den visuelle profilen til firmaet ditt. Dersom du ikke har noen grafisk/visuell profil, bør du enten få hjelp til å lage en (dersom du bygger nettsiden selv), eller få en profesjonell til å bygge nettsiden din, og som dermed kan se på hva du har i dag av grafisk materiell, og bygge det visuelle på nettsiden i samme stil.

Teksten bør være passelig stor, det vil si ikke for stor, og ikke for liten. Det betyr at man ofte må sette ulike størrelser på teksten, avhengig av skjermstørrelsen.

Apropos skjermstørrelse – designet bør være fleksibelt ut fra hvor stor skjerm brukeren har. Du må sjekke på ulike skjermstørrelser hvordan elementer, tekst og bilder blir seende ut. Designet må fungere både på store og små skjermer.

Farger bør brukes bevisst. Sørg for å utheve viktige knapper og linker med samme farge. Mindre viktige elementer bør tones ned. Pass på at fargene også følger den visuelle profilen. En bør også ha i tankene at kontrasten må være god nok, slik at det ikke blir vanskelig å lese teksten. Du må også følge reglene til universell utforming. En gjennomtenkt bruk av farger vil også heve inntrykket, og du fremstår profesjonell.

Illustrasjon av UI på mobil.
User Interface – Altså hvordan brukergrensesnittet ser ut, har mye å si i forhold til om kundene liker å bruke hjemmesiden din.

Bilder og video

Bilder på hjemmesiden bør ha samme stil. Bruk ryddige bilder, og sørg for korrekt filstørrelse/type etter bruk. Et dårlig bilde vil trekke ned helhetsinntrykket, og da kan du heller vurdere å droppe bildet.

Det samme gjelder video. Er videoen i teknisk dårlig stand (dårlig lyd, dårlig klippet, uskarpt, feil lys) så bør den ikke være på nettsiden. Men har du en bra video, så kjør på!

Stor frihet

Nettsiden bør altså følge noen prinsipper, men du står ganske fritt i valg av farger, bilder, fonter og elementer, så lenge det er brukervennlig.

Les gjerne mer om hva nettsiden bør inneholde.

Nysgjerrig på hva som er mulig for din bedrift?

Ta kontakt for en uforpliktende prat om muligheter, tips og råd.

Kundeoppdrag

Strategisk Ruteplan AS

Vi har laget ny logo og nye visittkort for Strategisk Ruteplan AS. I tillegg har Kristine laget flere kart over kollektivtrafikk, blant annet Tønsberg, Trondheim, Oslo, Kristiansand og Bergen.

Artikler

Hvordan ta backup av Instagram-kontoen?

Mange har svært mye av markedsføringen sin på Instagram-kontoen, men har ikke tenkt på at dette kan forsvinne dersom kontoen blir sperret eller hacket. Jeg anbefaler derfor å ta en backup innemellom.

GDPR

GDPR – hvordan påvirker det deres bedrift?

Den 25. mai 2018 trer EUs nye forordning om vern av personopplysninger (GDPR) i kraft, noe som vil medføre nye ansvarsområder for alle bedrifter som har tilgang på opplysninger om personer innenfor EU. Hvilken betydning har dette for din bedrift?