Her får du derfor servert en liste over punkter som kan være nyttige å ha med i din egen sjekkliste dersom du skriver en bedriftsblogg eller lignende:
1. Fengende tittel
Hvis tittelen ikke er fengende er sjansen stor for at den blir verken lest eller delt. Folk flest ønsker å lese noe interessant, og de trykker på det som fanger oppmerksomheten eller det som ser ut til å gi svar på noe de lurer på. Det vil si akkurat det samme prinsippet som når vi kjøper blader, bøker eller aviser etc.
2. Tittel under 60 tegn
Tittelen bør ha en viss lengde for å være beskrivende, men den skal heller ikke være for lang slik at den blir kuttet av når noen deler den på sosiale medier og i søkeresultatene i google. Få med det viktigste.
3. Metabeskrivelse
Metabeskrivelse er det som står når artikkelen din blir delt, eller vises i søkeresultater. Det er et kort utdrag som bør inneholde essensen i det artikkelen handler om, og også vekke nysgjerrighet for videre lesing. Hvis du ikke skriver en spesialtilpasset metabeskriveslse, vil de første setningene vises og bli kuttet av når maksgrensen på 160 tegn er nådd.
4. Er fokus nøkkelord i tittel, beskrivelse og i brødteksten
Velg deg ut ett nøkkelord som artikkelen skal handle om, og pass på å få med den i sentrale deler av artikkelen din. Dette vil klargjøre for søkemotorer og for leserne dine hva som er det sentrale temaet du skriver om. Dette kan typisk være noe du tror vil bli søkt etter i f.eks google.
5. Har du variasjoner av nøkkelordet i naturlig sammenheng?
Teksten du skriver bør være mest mulig naturlig, og derfor vil det også bli slik at du skriver variasjoner av nøkkelordet der det er naturlig. I sjekklisten din bør du derfor ha et punkt om repetisjon og variasjon av sentrale begreper, men ikke overdriv (såkalt «stuffing»), det kan virke negativt inn siden dette er å regne som spam-taktikker. Det viktigste er at teksten har god flyt og er naturlig bygd opp for leseren.
6. Interne linker til andre bloggartikler
For å holde besøkende på siden din lengre, og for å gi dem mest mulig verdifullt innhold bør du lage linker til andre relevante artikler på siden din. Dette vil også øke rankingen din i søkemotorene fordi det viser at du har stor kunnskap innen emnet du skriver om. Prøv å få med minst 1-2 linker pr. artikkel.
7. Åpnes eksterne lenker i et nytt vindu?
Fordi du ønsker at leserne dine ikke skal forlate hjemmesiden din må du sørge for at eksterne linker og dokumenter som f.eks pdf, åpnes i nytt vindu. Slik får du dekket behovet for å gi kunden verdi i form av mer nyttig informasjon, og også beholde leseren på hjemmesiden.
8. Krediter kilder
Har du brukt noe som andre har laget? Husk å krediter vedkommende eller firmaet. Og uansett – ikke bruk noe du ikke har rett til! Om du henter bilder ukritisk fra vilkårlige steder på nettet har du garantert brutt opphavsretten. Er du uheldig kan du motta et krav om vederlag for bruk av det aktuelle materialet. Bruk heller tjenester som tilbyr royalty free materiell.
9. Alt-tag på bilder
Alt-tag på bilder er det som kommer opp når du holder musepekeren over, og det er en beskrivelse av hva bildet inneholder. Personer som har nedsatt syn eller er blinde kan også bruke spesiell programvare som leser opp det som står på bildebeskrivelsen for å få et inntrykk av hva som vises. Alt-tag er lovpålagt etter kravene om universell utforming. Siden beskrivelsen også er søkbar, vil den være nyttig i forhold til SEO.
10. Rett miniatyrbilde og bilde for sosial deling
Når du og andre deler innlegget ditt vil du at det skal se best mulig ut. Husk å sette et godt bilde som vekker nysgjerrighet, og som også har rett størrelse i forhold til kravene fra Facebook, Twitter etc. En tommelfingerregel kan være minimum 500 px bredde og 300 px høyde.
11. Bruk weboptimaliserte bilder
Selv om de fleste har raske linjer og rakst mobilt bredbånd, vil bildestørrelsen ha stor innvirkningskraft på lastetiden på siden din. Ikke få dine besøkende til å vente lenge på at et bilde skal vises, eller bruke opp mobildata på et bilde som er alt for stort. Sørg for at alle bilder har så liten som mulig filstørrelse uten at det går ut over kvaliteten.
12. Rett formatering av overskrifter og avsnitt
Få teksten din mest mulig lesbar ved å benytte deg av relevante overskrifter, og ikke for lange avsnitt. Bruk tagger H1, H2 og H3, og sorter overskriftene etter hvor viktige de er. Dette er en del av teknisk SEO.
13. Call-to-action
Dette er rett og slett en oppfordring til handling. Altså hva ønsker du at leseren din skal gjøre når artikkelen er ferdig lest? Legg inn en knapp om å melde seg på nyhetsbrev, ringe deg, fylle ut kontaktskjema, kommenter innlegget, kjøp i nettbutikken osv. Dette gjør du for å øke konverteringsraten din.
14. Valg av kategori og relevante stikkord/trags
Om du setter en kategori vil det bli enklere for leserne dine å finne frem til andre relevante innlegg. I tillegg gir du søkemotorene enda mer grunnlag for hvordan siden din er bygget opp.
15. Forhåndsvisning og test
Har du husket å teste linker og forhåndsvise artikkelen din? Det kan være lurt å plukke ut åpenbare feil før publisering – spesielt om du har en side med høy trafikk!
Hva gjør jeg videre?
Det neste steget for deg er å gjennomføre og se om du har et utviklingspotensiale for dine blogginnlegg og artikler. Jeg håper du vil få god nytte av lista. Om du har en wordpress-basert hjemmeside finnes det også plugins som du kan skreddersy din egen huskeliste i. Om du vil vite hvordan du kan posisonere deg på nett, kan du se opptak av et webinar jeg hadde tidligere her.