Produksjon og distribusjon av delbart innhold til dine eksisterende og potensielle kunder er en av de mest effektive måtene (både strategisk og økonomisk) å øke merkevarebevissthet, trafikk og ikke minst salg.
Hva kan du gjøre når tradisjonell markedsføring ikke fungerer lenger?
Dersom din nåværende markedsføring ikke gir ønsket effekt, kan det være på høy tid å tenke nytt. I dagens samfunn blir vi overøst med reklame som skriker om oppmerksomhet. Dette gjør noe med oss, og mange lærer seg å «sortere» ut reklamen. Da må du tenke nytt for å nå ut til målgruppen din.
Hva er innholdsmarkedsføring?
Innholdsmarkedsføring, også kjent som «Content Marketing», er å bruke innhold som for eksempel blogginnlegg, artikler, video mm. til å få folk til å besøke hjemmesiden din. Deretter bygger du en relasjon til dine besøkende, og kan deretter komme med dine salgsargumenter. Jo mer verdifullt innholdet du lager er for målgruppen din, jo større suksess vil kampanjen din ha. God innholdsmarkedsføring komplimenteres av 3 ting:
- Relevanse: Det du publiserer må være relevant for det du tilbyr og ditt varemerke. Du kan selvfølgelig publisere en søt katte-video og få haugevis med liker, visninger og klikk, men det er usannsynlig at det vil lede til salg eller påmeldinger til nyhetsbrev.
- Kvalitet: Vær strategisk i henhold til hva du velger å publisere. Det er bedre å skrive én kvalitetsartikkel i uka fremfor en daglig blogg med urelevant innhold. Undersøk gjerne hva potensielle kunder ønsker svar på. Hva slags problem har de, og hva deler de selv på nettet? Finn også ut hvilke nøkkelord du vil fokusere på, og velg deg ut ett emne for hver artikkel du skriver.
- Vær konsekvent: Bestem deg for hvor ofte du skal lage nytt innhold når du lager en innholdsmarkedsføringsplan, og følg planen. Dette gjør at dine følgere vet når de skal holde øynene oppe for nytt innhold, og i tillegg vil Google belønne deg med bedre ranking på ulike søkeord og fraser.
Hvis du syns dette høres ut som mye arbeid, så har du rett i at det kan være det. Men dersom du klarer å kombinere innhold som allerede er laget med noe eget innhold er du kommet godt på vei. Bygg inn en relevant video i innlegget ditt og skriv noen linjer med kommentarer og du har et ferdig blogginnlegg. Andre alternativer kan være å linke til nyheter innen din industri, statistikk eller blogger fra andre innflytelsesrike nettsteder.
Få gjerne med deg sjekklisten for blogginnlegg og nyheter.
Hva kan innholdsmarkedsføring gjøre for deg?
- Bygg relasjoner og pålitelighet: Den viktigste funksjonen for innholdsmarkedsføring er å få folk til å besøke hjemmesiden din slik at du kan vise at du har faglig tyngde og kan bygge en realsjon basert på pålitelighet. Det er mer sannsynlig at potensielle kunder kjøper fra dem de allerede kjenner og føler seg komfortabel med.
- Øk potensielle kunders bevissthet: Ikke alle vet hvem du er og hvorfor du er så bra – derfor må du lære dem! Innholdsmarkedsføring er en flott måte å introdusere deg selv som en autoritet på ditt felt. Kanskje er du den 6. største leverandøren på ditt felt, men du kan være nr 1 når det gjelder å komme med gode tips. Dette hjelper deg med å vokse – og en flott bonus er at forbrukerne gjerne deler innholdet ditt hvis du har en dele-knapp på rett sted.
- Øk din ranking i søkemotorer: Algoritmene som søkemotorer benytter seg av endres ofte, og det kan være vanskelig å holde følge. Men det er én ting du virkelig trenger å fokusere på – og det er å produsere bra og unikt innhold – og du vil få søketrafikk. Bra innhold er aktuelt, nyttig og skrevet ut i fra nøkkelordet du vil fokusere på. Bruk gjerne Google AdWords søkeordplanlegger for å se hva brukere søker etter i din bransje/emne, og lag innhold som passer til de mest populære søkefrasene. Se om dine konkurrenter kommer opp i søkeresultatet, og lag deretter en bedre og fyldigere artikkel på samme emne slik at din side vil komme opp først.
- Dypere forståelse av ditt publikum: Når du lager nytt innhold på jevnlig basis vil du fort se hvilke emner som slår an best hos dine lesere. Dette ser du ved å studere besøksstatistikken din. Dette kan være veldig nyttig for å finne ut av hvordan du skal legge opp løpet fremover. Lær deg hva som fungerer og hva som engasjerer mest hos ditt publikum. Bruk det som et utgangspunkt og ekspandér.
- Øk antall konverteringer: Dette er i bunn og grunn hovedmålet med innholdet du lager – nemlig å øke antall konverteringer (salg, påmeldinger, etc). Tenk på hva som er hovedmålet ditt, og sørg for at dette reflekteres på alle sidene som dine besøkende er på. Om det er salg du holder på med, så sørg for å oppfordre leserne dine til å kjøpe/ta kontakt. Dersom du ønsker påmeldinger til et nyhetsbrev, hvorfor ikke ha en popup hvor du spør etter epostadressen? Gjør det enkelt for dine besøkende å finne ut hva du kan gjøre for dem (i tillegg til å tilby godt innhold selvfølgelig).