Et content management system (CMS) eller publiseringsløsning på norsk, omhandler utvikling, publisering, vedlikehold og redigering av innhold på nettsider.
Et eksempel på et CMS system er WordrPress, som håndterer innhold, design og funksjonalitet, og dette er koplet til en database.
Til sammenligning pleide man tidligere å kode en nettside manuelt ved hjelp av HTML og CSS, og tekst og innhold ble skrevet direkte inn i html-filene. Filene ble så lastet opp til webhotellet via FTP. Det var altså ikke et system eller ramme rundt som viste en brukervennlig måte å jobbe med sidene på.
Publiseringsløsningen / CMS inneholder verktøy for å lage, strukturere og presentere websidene.
Fordelene med CMS er mange:
- hurtigere fornyelse av innholdet
- bedre konsistens og struktur
- forbedring av navigasjonen
- økt fleksibilitet
- støtte for desentraliserte forfattere
- økt sikkerhet
- reduserer dobbeltinformasjon (duplisering av innholdssider)
- større kapasitet for vekst
- reduserte vedlikeholdskostnader