Youtube som markedsføringskanal

7 av 10 vender seg til Youtube for å få praktiske råd, tips og triks eller rett og slett lære seg noe nytt!

7 av 10 vender seg til Youtube for å få praktiske råd, tips og triks eller rett og slett lære seg noe nytt! Publikums appetitt på det selvpubliserte innholdet har kommet for å bli og for deg som bedrift gir dette fantastiske muligheter til å produsere det innholdet kundene vil ha.

Har du ett komplisert produkt du ønsker å forklare? En bruksanvisning du ofte får spørsmål om? Eller sitter inne med kunnskap om ett bestemt emne? Så kanskje Youtube er noe for deg! Har du først bestemt deg for å opprette din egen Youtube kanal har vi noen korte tips til deg. Der ett vanlig TV program skal være velprodusert, gjennomtenkt og følge manus, kan ett Youtube innlegg vike fra manus, snakke direkte til seeren og være ustrukturert. Det kan likevel være lurt å bite seg merke i en del trender på strukturen i Youtube videoer.

Tradisjonelle TV-program har en typisk oppbygningskurve, med innledning, historie og avslutning er det mer vanlig å begynne med hovedpoenget. Dropp derfor lange vignetter og innledninger. Er du usikker på hvordan videoen din skal bygges opp kan du sjekke ut ”audience retention” som alle som publiserer på YouTube har tilgang til, her får du en oversikt over når dine seere faller fra. På youtube finnes det ingen grenser for hvor lange videoene dine skal være, du kan også publisere videoer uten begrensninger på antall. Tenk likevel på at du skal kommer fort frem til hovedpoenget, videoen ikke bør være lenger enn nødvendig og dine videoer må gi en verdi til seeren. Det er også hensiktsmessig å bygge seg opp en følger base ved å publisere regelmessig, finne ut hva dine kunder vil ha, og jobbe kontinuerlig med innholdet.

Lurer du på hvordan du kan bruke Youtube? Ta kontakt med oss