SEO – Bli mer synlig i søk

Grundig og god jobb med optimalisering for søk, kan være en verdifull, passiv traffikkilde til din hjemmeside. På sikt kan dette gi en stabil og god tilgang på nye kunder som er interessert i det du har å tilby.

SEO kort forklart er de ulike metodene og teknikkene man bruker for å gjøre hjemmesider synlig i Google, uten at det er betalt annonsering. Det er altså å gjøre hjemmesiden så bra som mulig, basert på de utvalgte søkeordene.

Over 80% av alle kjøp starter med et søk på nettet, og flesteparten av disse kommer gjennom organisk søk – det vil si de ubetalte søkene. I Norge utføres det over 50 millioner søk hver dag, så det er derfor viktig at din bedrift kommer høyt opp, for å få flest mulig kunder.

Hvordan bli synlig i Google søk?

Når noen søker etter spesifikke produkter og tjenester på Google er de allerede i kjøpsmodus. Så hvordan kan du jobbe for å være blant de første søke resultatene?

Det viktigste av alt er at du må ha fokus på kvalitetsinnhold, navngi bilder og bruke nøkkelord på hele nettsiden. Husk at søkemotoroptimalisering er en dynamisk prosess, så hold din nettside oppdatert jevnlig.

SEO – søkemotoroptimalisering er et stort fagfelt. Sveum Design hjelper deg gjerne med SEO-arbeid. Bestill gjerne en SEO-analyse, og så kan du få en god oversikt over status på din hjemmeside. Jeg hjelper deg selvsagt med å forbedre hjemmesiden – ut fra hva som rapporten avdekker.

Gjør nettsiden din mer attraktiv for Google og kundene dine

Godt innhold som passer til det kundene dine søker etter, gjør siden din mer synlig i søkeresultatene.

Få oversikt over hva kundene dine søker etter, og om du har god nok tekst, bilder og video tilpasset det kundene er på jakt etter. Da vil du svare til forventningene både kundene og Google har. En brukervennlig hjemmeside øker mulighetene for mer salg.

Kontinuerlig arbeid med SEO

Skal man sikre seg god plassering i søkeresultatene i Google, må man jobbe jevning med SEO. Google kjører tusenvis av oppdateringer årlig for å endre søkemotoren sin, og dette påvirker selvsagt søkeresultatene. Det betyr at din bedrift må holde nettsiden oppdatert i hennhold til Googles retningslinjer. SEO innebærer blant annet målrettet arbeid med den tekniske delen på nettsiden, men ikke minst innholdsproduksjon i nær tilknytning til søkeord og målsetting. Jeg jobber daglig med tiltak for at bedrifter skal havne øverst i søkeresultatet på Google.

Hvis du ønsker kan du derfor tegne et SEO-abonnement slik at du er sikret jevnlig arbeid med SEO.

On-Page Optimalisering

On-Page Optimalisering

  • Optimalisering av Metatagger
    Finjusterer titler, meta beskrivelser og overskrifter for å sikre at de er informative og inneholder relevante søkeord.
  • Bildeoptimalisering
    Sørg for at alle bilder på nettsiden din er riktig komprimert og har beskrivende filnavn og alternativtekst.
  • Intern lenkestruktur
    Opprett en klar og logisk intern lenkestruktur som gjør det enkelt for både brukere og søkemotorer å navigere gjennom nettsiden.

Teknisk SEO

Den tekniske SEO’en kan innebære

  • Hastighetsoptimalisering
    Optimalisering av nettsidens hastighet for å sikre rask lastetid, noe som forbedrer brukeropplevelsen og rangeringen.
  • Mobilvennlighet
    Det sørges for at nettsiden din fungerer sømløst på alle enheter, inkludert mobiltelefoner og nettbrett.

En velfungerende nettside krever solid teknisk SEO. Det gjennomføres en grundig gjennomgang av din nettside for å identifisere tekniske feil som kan påvirke ytelsen og rangeringen. Dette inkluderer raskere sidehastigheter, optimalisering av metatagger og forbedring av nettstedets struktur.

Innhold og tekst

Dybdegående nøkkelord-analyse og optimalisering

Jeg starter med en grundig nøkkelord-analyse for å identifisere de mest relevante søkeordene i din bransje. Deretter optimaliseres innholdet ditt for disse nøkkelordene. Det innebærer å se over teksten slik at den flyter naturlig. Man bør unngå å overoptimalisere teksten, da det kan skade rangeringen.

Strategis produksjon av innhold

Med utgangspunkt i søkeordsanalysen kan man finne ut hva slags innhold som mangler på nettsiden din, i forhold til hvilke mål du har satt deg. Engasjerende og relevant innhold tiltrekker seg ikke bare lesere, men også søkemotorer. Ved å produsere innhold basert på analysen er du på god veil med å skape godt innhold som svarer på spørsmålene til din målgruppe, og som fremmer deg som en ekspert i din bransje.

Hvem er konkurrentene dine?

For å få et godt grunnlag for SEO-strategien, kan det være smart å se hva konkurrentene dine gjør. I tillegg bør du søke selv i Google, for å se hva som kommer på førstesiden, og dermed se hva som faktisk fungerer i din bransje. Hent inn så mye informasjon som mulig slik at du kan legge en god strategi for din bedrift. Se hva som fungerer, og se om du kanskje kan gjøre det enda bedre.

 

Hvordan komme høyt på Google

Google legger vekt på en rekke ting når de rangerer sider, og noe av det viktigste er innhold. Google elsker nytt innhold, og det må selvfølgelig være relatert til det du driver med.

Kopiering av innhold er en uting, og Google liker det like lite som alle andre. Ikke bare artikler, men også produktbeskrivelser, informasjonstekster og annet som trengs.

Så hvis du selger det samme som noen andre er det en gylden mulighet til å skille deg ut fra mengden og heller skrive din egen produktbeskrivelse. Sørg for at hjemmesiden din er full av originalt innhold og se treffprosenten øke!

Få økt synlighet og skreddersydd SEO-tjeneste

SEO-tjenestene er utformet for å hjelpe deg med å oppnå en høyere rangering på Google og øke din nettsides synlighet. Med en kombinasjon av grundig nøkkelordsanalyse, teknisk optimalisering og engasjerende innholdsskaping, kan du få hjelp med å dominere søkeresultatene og trekke mer organisk trafikk til din nettside.

Google endrer seg stadig for å gi deg optimale søkeresultater på dine søk. Da gjelder det å holde seg oppdatert og sørge for at de riktige tingene skjer på hjemmesiden sin. Det fikser jeg for deg.

Hvordan måles resultatene?

Man ser på statistikk over rangering av søkeord og antall besøkende med kilde «organisk trafikk» for å måle resultatene av SEO.

Hvorfor bruke penger på SEO?

Et langsiktig arbeid med å komme høyt opp i søk vil på sikt gi bedriften din en stabil kilde av besøkende til nettstedet ditt. Dette vil øke sjansene for mer salg og konverteringer. Når du har jobbet godt med nettsiden din, vil også de besøkende få mer ut av innholdet, og mer verdi av å surfe på nettsiden din.

Når du investerer i SEO vil din bedrift bli mer synlig for kunder som søker etter det du tilbyr, du får mer gratis trafikk inn på hjemmesiden og kundene får en bedre brukeropplevelse. Dette gir deg et konkurransefortrinn i markedet.

Ta kontakt for en skreddersydd SEO strategi som vil hjelpe deg med å oppnå de beste resultatene for din nettside. Sammen kan vi ta din nettside til å bli mer synlig, og dermed oppnå online suksess.