Nei, en hjemmeside har jeg ikke bruk for, eller?

På mange områder i livet benytter vi oss av fagfolk. En investering i godt utført arbeid kan fort lønne seg. Det er ikke uten grunn at vi utdanner oss innen forskjellige fag, slik at vi kan få en spisskompetanse på det vi jobber med. Webdesign og markedsføring på nett er ikke et unntak.

Spørsmålet du bør stille deg er: Har du råd til å la være?

Jeg snakker innimellom med bedriftsledere som sier de ikke trenger en hjemmeside, ikke ønsker å oppdatere den gamle, eller sier de ikke trenger en profesjonell til å ta seg av jobben. Dette begrunnes gjerne med følgende argumenter:

1) Våre eksisterende kunder kjent med hjemmesiden vår, vi trenger ikke å oppdatere den.

Jeg forstår godt at det er et viktig prinsipp at kundene skal kjenne seg igjen. Men verden står ikke stille av den grunn. Våre behov, preferanser, design og hva som til enhver tid fungerer endrer seg hele tiden. Det er ingenting i veien for at kundene dine skal kjenne seg igjen selv om du har et moderne design og ny funksjonalitet på siden din. Hvis det er noen år siden siste oppdatering er det stor sjanse for at siden ikke er tilpasset mobil og nettbrett. Et moderne design vil fortelle kundene dine at du har tro på fremtiden, produktene du selger og firmaet ditt. I tillegg til å beholde de gamle kundene, så ønsker du vel å tiltrekke deg nye kunder også?

2) Nei, det behøves ikke, vi har ikke så mange besøkende/kommer ikke til å få det.

Dersom det ikke er mange besøkende på nettsiden din er vel det grunn nok til å gjøre noe med det? Det utføres over 200 millioner søk hver dag via Google – og sjansen er stor for at potensielle kunder søker etter det du tilbyr. Det er mye du kan gjøre for å tiltrekke deg nye besøkende og nye kunder. Du kan ha nyttig innhold og en brukervennlig hjemmeside hvor kundene med en gang finner informasjonen de trenger. Og ikke minst – finner kundene dine hjemmesiden din? En hjemmeside tilpasset søkemotorer kan være gull verdt.

3) Nei, jeg kan jo bare gjøre det selv / jeg kjenner en som kan litt

På mange områder i livet benytter vi oss av fagfolk. Det kan for eksempel være elektriker, snekkerere, advokater eller leger. Det er ikke uten grunn at vi utdanner oss innen forskjellige fag, slik at vi kan få en spisskompetanse på det vi jobber med. Webdesign og markedsføring på nett er ikke et unntak. Bruker du mye tid på å lage en halvveis løsning selv, kan det hende at verken tekst, programmering eller design treffer din målgruppe, eller at siden ikke blir synlig i søkemotorer – hvor det er hard konkurranse. Her vil en profesjonell ha verdifull kunnskap og råd. En investering i godt utført arbeid kan fort lønne seg.

 

magnet-besøkendeJa, takk jeg vil ha et tilbud

100% uforpliktende