Den klassiske anekdoten er at nordmenn blir født med ski på beina, men det er kanskje mer aktuelt at man blir født med en mobiltelefon klistret fast i handa.
Barn og unge i dag blir utsatt for et medietrykk uten historisk sidestykke, og digitale verktøy er overalt helt fra fødselen av. Derfor stiller jeg spørsmål om hvordan digitale medier og verktøy bidrar i dannelsesprosessen, og hvordan dette er med på å forme vår identitet:
I hvilken grad påvirker digitale medier og digitale hjelpemidler barn og unges danning?
Selve dannelsesprosessen og digitale medier er noe som interesserer meg sterkt. Derfor var det naturlig at denne oppgaven skulle handle om akkurat det. Jeg startet med å lese mye litteratur om både medier, sosialisering og samfunnet generelt, for så å finne en god vinkling og problemstilling. Temaet er veldig omfattende, så hovedutfordringen har vært å avgrense og spisse oppgaven.
Klikk her og les hele baceloroppgaven (PDF)
Digitale hjelpemidler og mye eksponering for reklame, spill og vold antas i noen sammenhenger å ha en innvirkning på barn og unges sosialiseringsprosess og danning. Denne bacheloroppgaven er forankret i teori innen samfunnsfag, pedagogikk- og elevkunnskap samt ulik teori innen media og kommunikasjon.